„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
Najczęściej zadawane pytania oraz odpowiedzi dotyczące działania M03 - SYSTEMY JAKOŚCI PRODUKTÓW ROLNYCH I ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
UWAGA!!
W przypadku złożenia przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy wniosku o przyznanie pomocy w ramach II naboru wniosków dla poddziałania 3.2, wszelkie zagadnienia będą analizowane indywidualnie przez KOWR na podstawie przedłożonej kompletnej dokumentacji.
SPIS TREŚCI:
PYTANIA ORAZ ODPOWIEDZI:
O pomoc może ubiegać się grupa producentów:
W przypadku, gdy o pomoc ubiega się podmiot nieposiadający osobowości prawnej, warunek posiadania numeru identyfikacyjnego uważa się za spełniony, jeżeli numer identyfikacyjny posiada podmiot wchodzący w skład podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, reprezentujący pozostałych członków tego podmiotu.
Przedmiotem wsparcia są produkty rolne lub środki spożywcze wytwarzane w ramach unijnych oraz krajowych systemów jakości tj.:
Grupa producentów nie może uzyskać wsparcia na te same działania promocyjne z różnych źródeł finansowania. Zgodnie z art. 23 pkt.1) lit d) ustawy z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. 2019 r. poz. 1353 j.t.) można udzielać dotacji na dofinansowanie działań promocyjnych i informacyjnych w rolnictwie ekologicznym. Dotacja ta jest dotacją fakultatywną i obecnie nie jest udzielana.
Środki z funduszu promocji owoców i warzyw nie są środkami publicznymi, a środkami własnymi funduszu, pod warunkiem, że jest się uczestnikiem danego funduszu i składa się deklarację oraz dokonuje wpłat na rzecz danego funduszu.
Zgodnie z § 10 ust. 7 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401) w trakcie realizacji Programu jednemu beneficjentowi pomoc może zostać przyznana nie więcej niż dwa razy. W związku z czym beneficjent, który otrzymał już w trakcie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” pomoc finansową jeden raz, może tę pomoc otrzymać jeszcze raz w kolejnym naborze wniosków.
Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowalnych tj. 2 500 000 zł, w odniesieniu do których może zostać przyznana pomoc została uregulowana w § 4 ust 2 ww. rozporządzenia. Koszty, o których mowa powyżej odnoszą się do operacji, na którą może zostać przyznana pomoc w związku ze złożonym wnioskiem o przyznanie pomocy.
Tak, więc maksymalna kwota kosztów kwalifikowanych o refundację których będzie ubiegał się wnioskodawca w związku z planowaną operacją w obecnym naborze wniosków może wynosić 2 500 000 zł.
Rozporządzenie MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401) § 7 ust. 3, precyzuje sposób poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów przedkładanych wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 3.2.
W związku z powyższym kopie dokumentów dołącza się do wniosku w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem:
Załącznikami składanymi do wniosku w postaci kopii są przede wszystkim dokumenty potwierdzające uczestnictwo członków podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy w odpowiednich systemach jakości oraz kopie dokumentów stanowiących podstawę utworzenia grupy producentów.
Zaznaczyć należy, że kopie dokumentów stanowiących podstawę utworzenia grupy producentów potwierdzić za zgodność z oryginałem może podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy lub jeden z jego członków.
II. INFORMACJE OGÓLNE – SYSTEMY JAKOŚCI:
II naborem wniosków objęte są systemy jakości wskazane w ogłoszeniu o naborze zamieszczonym na stronie internetowej http://www.kowr.gov.pl/promocja/prow/prow-2014-2020/wsparcie-dzialan-informacyjnych-i-promocyjnych-realizowanych-przez-grupy-producentow-na-rynku-wewnetrznym
II naborem wniosków nie są objęte systemy jakości:
W momencie składania wniosku o przyznanie pomocy do wniosku dołącza się kopie dokumentów potwierdzających wytwarzanie produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości określonych w ogłoszeniu o II naborze. Co oznacza, że w momencie składania wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca posiada certyfikat na produkt rolny lub środek spożywczy, który zamierza promować.
W ramach jednego wniosku o przyznanie pomocy mogą być promowane produkty rolne i środki spożywcze posiadające dwa systemy jakości, np. GTS i QAFP.
W ramach II naboru operacja może obejmować taką samą grupę produktów, jak podczas poprzedniego naboru.
Możliwe jest złożenie wniosku o przyznanie pomocy przez producentów różnych kategorii produktów, które są produkowane przez kilku lub kilkunastu producentów. Jednakże, należy pamiętać, że niedopuszczalna byłaby sytuacja, w której, np. jeden z konsorcjantów będzie promował swój produkt/produkty na bardzo dużą skalę (w tym poprzez wszystkie albo większość form promocji, zaplanowanych do realizacji w ramach operacji), a pozostali konsorcjanci, czy choćby jeden z nich w dużo mniejszym stopniu. Powyższa sytuacja powodowałaby w skrajnych przypadkach nierówność w wykorzystaniu środków publicznych, a może nawet stworzenie sztucznych warunków do otrzymania tego wsparcia. Należy wziąć również pod uwagę, że nie ma warunku, aby każdy z elementów planowanej do realizacji operacji musiał dotyczyć każdego z produktów.
W zależności od składu grupy producentów oraz specyfiki danej grupy przedmiotem promocji może być produkt rolny lub środek spożywczy produkowany przez poszczególnych konsorcjantów lub w niektórych przypadkach będzie to produkt zbiorczy danej grupy producentów. Ważne jest aby produkt będący przedmiotem promocji posiadał znak systemu jakości, który jest przedmiotem naboru. II naborem wniosków objęte są systemy jakości wskazane w ogłoszeniu Dyrektora Generalnego KOWR o naborze zamieszczonym na stronie internetowej http://www.kowr.gov.pl/promocja/prow/prow-2014-2020/wsparcie-dzialan-informacyjnych-i-promocyjnych-realizowanych-przez-grupy-producentow-na-rynku-wewnetrznym.
W ramach poddziałania 3.2 „„Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” nie mogą być promowane komercyjne znaki handlowe. Umieszczenie znaków handlowych na materiałach promocyjnych nie może prowadzić do zmiany celu realizowanej operacji i promowania konkretnej marki.
Dopuszczalne jest natomiast zamieszczanie w materiałach informacyjnych i promocyjnych powstających w ramach operacji finansowanych z udziałem środków z poddziałania 3.2 PROW 2014-2020, znaków handlowych (towarowych), w tym logotypów konkretnych produktów, z wyłączeniem znaków towarowych „komercyjnych” (art. 4 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji UE nr 807/2014). Warunkiem umieszczenia takiego znaku na materiałach informacyjnych i promocyjnych jest, przede wszystkim:
Przedmiotem promocji nie jest konkretna marka, producent lub firma produkująca, nazwa sieci, która to sprzedaje, a konkretny produkt lub środek spożywczy przeznaczony bezpośrednio lub po przetworzeniu do spożycia przez ludzi posiadający znak systemu jakości żywności. Działania promocyjne powinny dotyczyć tego produktu. Dopuszczalne jest zamieszczanie w materiałach informacyjnych i promocyjnych powstających w ramach działań finansowanych z udziałem środków z poddziałania 3.2 PROW, znaków handlowych (towarowych), w tym logotypów konkretnych produktów, z wyłączeniem znaków towarowych „komercyjnych” (art. 4 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji UE nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzające przepisy przejściowe).
Zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401), pomoc jest przyznawana grupie producentów, która składa się, co najmniej z dwóch członków wytwarzających produkty rolne lub środki spożywcze przeznaczone bezpośrednio lub po przetworzeniu do spożycia przez ludzi, w ramach systemów jakości, o których mowa w pkt. 5 ww. rozporządzenia.
W przypadku konsorcjum utworzonego z dwóch podmiotów, aby otrzymać wsparcie w ramach poddziałania 3.2 obaj członkowie powinni wytwarzać produkty w ramach systemów jakości wskazanych w ogłoszeniu Dyrektora Generalnego KOWR dotyczącego II naboru wniosków o przyznanie pomocy z dnia 30.10.2019r.
Ustawodawca dopuszcza możliwość otrzymania wsparcia, w przypadku, gdy nie wszyscy członkowie konsorcjum posiadają certyfikaty na wytwarzane produkty w takim przypadku zgodnie z zapisami § 2 ust. 4 ww. rozporządzenia, pomoc jest przyznawana grupie producentów, której członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości, stanowią nie więcej niż 20% liczby członków grupy, co w praktyce oznacza, iż liczba podmiotów takiego konsorcjum musi wynosić minimum 5 członków.
III. INFORMACJE OGÓLNE- GRUPA PRODUCENTÓW:
Jeden podmiot należy interpretować, jako podmiot o takim samym składzie. W przypadku zmiany składu podmiotowego, niezależnie od lidera tej grupy, mamy do czynienia z nowym podmiotem.
W przypadku złożenia przez jeden podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w ramach jednego naboru wniosków o przyznanie pomocy więcej niż jednego wniosku o przyznanie pomocy, KOWR rozpatruje wyłącznie wniosek, który pierwszy wpłynął do KOWR. Na operacje objęte pozostałymi wnioskami KOWR nie przyznaje pomocy.
Beneficjentami poddziałania mogą być, podmioty o różnej formie prawnej.
Beneficjent, który otrzymał dofinansowanie w ramach I naboru może złożyć wniosek w II naborze.
W ramach II naboru grupa producentów, różniąca się składem może ubiegać się o pomoc.
Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy ma formę spółdzielni w rozumieniu przepisów prawa spółdzielczego może samodzielnie występować z wnioskiem o przyznanie pomocy, natomiast w przypadku, gdy spółdzielnię tworzy związek grup producentów rolnych należy potwierdzić, że członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości stanowią nie więcej niż 20% liczby członków grupy producentów.
O wsparcie może ubiegać się grupa producentów (nie musi to być grupa producentów w rozumieniu ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach), która wytwarza produkty rolne lub środki spożywcze w ramach jednego z systemów jakości, której członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości stanowią nie więcej niż 20% liczby członków tej grupy (§ 2 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020).
Zawarcie umowy konsorcjum pomiędzy liderem będącym izbą gospodarczą może zostać uznane za stworzenie sztucznych warunków w celu uzyskania pomocy w rozumieniu art. 60 rozporządzenia nr 1306/2013, zgodnie, z którym: „Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych, osobom fizycznym ani prawnym nie przyznaje się jakichkolwiek korzyści wynikających z sektorowego prawodawstwa rolnego, jeżeli stwierdzono, że warunki wymagane do uzyskania takich korzyści zostały sztucznie stworzone, w sprzeczności z celami tego prawodawstwa.” Wynika to z faktu, iż lider konsorcjum jest izbą gospodarczą utworzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. z 2019 r, poz. 579, j.t.) . Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy, „Izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznej.”
W kontekście definicji beneficjenta poddziałania 3.2 należy zapewnić jego producencki charakter.
Zgodnie z zapisami § 2 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1080 z późn. zm.), grupa producentów powinna wytwarzać produkty rolne lub środki spożywcze w ramach jednego z systemów jakości, której członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości stanowią nie więcej niż 20% liczby członków tej grupy.
Umowa (np. konsorcjum) powinna zawierać skład grupy producentów ze wskazaniem lidera, który będzie posiadał upoważnienie, od każdego z członków grupy do jego reprezentowania w zakresie ubiegania się o pomoc oraz przyznawania i wypłaty pomocy. Powinna zawierać również podział zadań pomiędzy podmiotami w ramach zadań zaplanowanych w ramach operacji oraz wskazać podmiot odpowiedzialny za przechowywanie dokumentów związanych z przyznaną pomocą przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, a także miejsce przechowywania dokumentów związanych z przyznaniem pomocy. Nie ma przepisów, które mówią kto może być liderem grupy, zależy to tylko i wyłącznie od podmiotu ubiegającego się o pomoc.
Pomoc jest przyznawana grupie producentów, której członkowie działają na podstawie zawartej w formie pisemnej umowy spółki cywilnej lub umowy innej niż umowa spółki cywilnej, na podstawie, której podmioty, które ją zawarły, zamierzają wspólnie realizować operację i wspólnie ubiegać się o przyznanie pomocy. Umowa konsorcjum określa podział obowiązków pomiędzy konsorcjantami. Pomoc jest przyznawana grupie producentów, która składa się, z co najmniej dwóch członków wytwarzających produkty rolne lub środki spożywcze przeznaczone bezpośrednio lub po przetworzeniu do spożycia przez ludzi. W składzie takiej grupy producentów członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości mogą stanowić nie więcej niż 20 % pozostałych członków grupy (warunek ten może być spełniony przy grupach składających się, z co najmniej 5 członków).
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401) jedynym podmiotem uprawnionym do samodzielnego ubiegania się o środki wsparcia w ramach poddziałania 3.2 jest podmiot funkcjonujący w formie spółdzielni. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy przez stowarzyszenie brana jest pod uwagę m.in. lista członków stowarzyszenia, która jest zmienna i uzależniona od deklaracji członkowskiej, dokonywania wpłat składki członkowskiej, nowych zgłoszeń. W związku z tym weryfikowany jest skład stowarzyszenia, w tym oświadczenie władz stowarzyszenia o tym, że we wniosku zostali uwzględnieni wszyscy jego członkowie, aktualność posiadanych certyfikatów.
Ponadto, przedmiotem weryfikacji jest potwierdzenie czy zgodnie z § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia, członkowie niewytwarzający produktów rolnych lub środków spożywczych w ramach systemów jakości nie stanowią więcej niż 20% liczby członków tej grupy.
Niezależnie od tego czy grupa producentów działa na mocy ustawy o grupach producentów rolnych czy też działa w związku z umową zawartą przez członków grupy, musi skupiać uczestników systemów jakości, o których mowa w § 2 pkt 5 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401).
Wszelkie obowiązki grup działających w ramach wybranej formy prawnej wynikają z ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach, natomiast w przypadku grup, które działają w sposób inny niż określone w ustawie, wymagane jest dołączenie do wniosku o przyznanie pomocy dokumentu stanowiącego podstawę utworzenia grupy producentów zgodnie z § 2 pkt 9 ww. rozporządzenia tj.:
Umowa świadcząca o utworzeniu grupy producentów (umowa spółki cywilnej, umowa konsorcjum) nie musi być przygotowywana ani rejestrowana przez notariusza, natomiast ważne jest aby była zawarta w formie pisemnej. Grupa, zrzeszająca producentów w ramach takiej umowy nie podlega wpisowi do KRS.
Umowa świadcząca o utworzeniu grupy producentów, zgodnie z § 2 pkt 9 ww. rozporządzenia powinna zawierać co najmniej postanowienia dotyczące:
W ramach działań promocyjnych refundowane mogą być koszty:
Reklama displayowa (banerowa) w Internecie emitowana na terenie krajów Unii Europejskiej jest traktowana, jako promocja poza granicami Polski.
Z doświadczenia KOWR z realizacji kampanii promocyjnych przez Beneficjentów w ramach I naboru wniosków dla poddziałania 3.2 wynika, że pokazy dotyczą najczęściej pokazów kulinarnych, w trakcie, których wykorzystywane są produkty będące przedmiotem promocji.
Piwo bezalkoholowe posiadające certyfikat i objęte produkcją w ramach systemu rolnictwa ekologicznego może być objęte wsparciem.
Zakup food trucków czy wykonanie mini mleczarni lub mini zakładu przetwórczego, jako środki trwałe nie będą mogły być refundowane w ramach operacji poddziałania 3.2. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczyć można jedynie najem środków trwałych albo amortyzację zakupionych środków trwałych, w przypadku, gdy zakup jest bardziej opłacany lub najem jest niemożliwy zgodnie z zapisami § 4 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2016r. (Dz.U. poz. 1080 z późn. zm.).
Oznacza to, iż wnioskodawca/beneficjent może zakupić ww. środki trwałe na własny koszt, a rozliczać jedynie amortyzację zakupionych środków.
Koszty opracowania opakowań biodegradowalnych do promocji zrównoważonego rozwoju oraz koszty wdrożenia znaków „wolne od GMO” nie zostały uwzględnione w katalogu kosztów kwalifikowalnych ujętych w § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2016r. (Dz.U. poz. 1080 z późn. zm.), dlatego też nie jest możliwa ich refundacja.
Koszty poniesione na wynagrodzenie dla firm reklamowych, które będą realizowały kampanie promocyjne mogą być zaliczone do kosztów kwalifikowalnych.
W przypadku strony internetowej należy wziąć pod uwagę fakt, że nie mogą być finansowane te same zadania, które zostały już zrealizowane i rozliczone w ramach umowy ze środków finansowych z I naboru wniosków. Dlatego też, w zależności od zakresu planowanych do zamieszczenia informacji o certyfikowanych produktach oraz podmiotów prawnych tworzących grupę producentów, można stworzyć nową stronę internetową lub wystarczy założyć zakładkę na istniejącej już stronie internetowej.
Mając na uwadze racjonalne podejście do wykorzystania wytworzonych już materiałów promocyjnych, sfinansowanych ze środków publicznych, możliwe jest wielokrotne wykorzystanie materiałów informacyjno-promocyjnych, zrealizowanych na przeprowadzenie operacji informacyjno-promocyjnej w ramach poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym" PROW 2014-2020.
Możliwe jest ponowne wykorzystanie materiałów promocyjnych, np. spotu tv, filmu reklamowego, wytworzonych w poprzedniej edycji programu oraz ewentualne sfinansowanie praw autorskich aktorom zatrudnionym do wykonania tego spotu i filmu. Wynika to m.in. z oszczędności i racjonalnego wykorzystania wytworzonych już materiałów promocyjnych sfinansowanych ze środków publicznych.
Koszty kampanii reklamowej wykorzystującej blogerów, vlogerów mogą być kosztami kwalifikowalnymi, pod warunkiem zapewnienia szeregu warunków, w tym m.in. racjonalności kosztów, przekaz kampanii reklamowej będzie dotyczył produktów będących przedmiotem planowanej operacji, zachowania w niezmienionym kształcie przekazu celu operacji, brak ukierunkowania przekazu na konkretną markę, oznakowanie zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020.
Koszt konferencji jest kosztem kwalifikowalnym, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1080 z późn. zm.). W związku z powyższym, nie można wykluczyć, aby wsparcie mogło dotyczyć kosztu związanego z oprawą artystyczną zaplanowanej konferencji. Niemniej jednak należy podkreślić, że w przypadku wszystkich kosztów, jakie są zaplanowane do realizacji w ramach operacji, po stronie wnioskodawcy nałożony jest obowiązek wykazania ich racjonalności oraz niezbędności do realizacji operacji. Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskodawca ma obowiązek uzasadnić konieczność poniesienia danego kosztu, aby osiągnąć cel operacji. Po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy KOWR dokona oceny każdego zaplanowanego kosztu, pod względem jego racjonalności i zasadności poniesienia.
W celu wzmocnienia przekazu na eventach/targach możliwe jest wykorzystanie balonu reklamowego oznakowanego zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020. W przypadku wszystkich kosztów, jakie są zaplanowane do realizacji w ramach operacji, po stronie wnioskodawcy nałożony jest obowiązek wykazania ich racjonalności oraz niezbędności do realizacji operacji.
Wnioskodawca ma obowiązek uzasadnić konieczność poniesienia danego kosztu, aby osiągnąć cel operacji. Po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy KOWR dokona oceny każdego zaplanowanego kosztu, pod względem jego racjonalności i zasadności poniesienia. Ponadto, należy zagwarantować, że nie będzie to środek trwały. Dodatkowo oznakowanie zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 musi być umieszczone w sposób trwały.
Zakup kiosków multimedialnych, jako środka trwałego nie może być refundowany w ramach operacji poddziałania 3.2. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczyć można jedynie najem środków trwałych albo amortyzację zakupionych środków trwałych, w przypadku, gdy zakup jest bardziej opłacany lub najem jest niemożliwy zgodnie z zapisami § 4 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401). Oznacza to, że można zakupić środki trwałe na własny koszt, a rozliczać jedynie amortyzację zakupionych środków.
Materiały typu POS mogą być wykorzystywane w kampanii, jako materiały wspierające, np. degustację i tam zaliczone, jako element składowy. W zależności od zastosowania materiałów POS, mogą one być wykorzystywane w kilku kanałach, jako wsparcie działań promocyjnych. Zamieszczenie naklejek podłogowych oznakowanych zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020, w tym m.in. symbolami UE wydaje się niestosowne.
W dystrybucji materiałów przez przedstawicieli handlowych do hurtowni należy wskazać, w jaki sposób zostanie osiągnięty cel, czyli dotarcie do konkretnego konsumenta. Na zakończenie realizacji dystrybucji należy sporządzić raport z wykonania zadania, który potwierdzi bezpośrednie dotarcie do konsumenta. Dopiero po spełnieniu tych warunków można uwzględnić taki rodzaj dystrybucji.
W odniesieniu do działań reklamowych skierowanych do branży HORECA należy doprecyzować, w jaki sposób certyfikowany produkt trafi do konsumenta końcowego, a nie będzie to tylko promocją sprzedaży. W tym działaniu należy opisać oczekiwane efekty promocji skierowanej na produkt, a w szczególności system jakości.
Przygotowanie strony internetowej dedykowanej kampanii reklamowej jest kosztem kwalifikowalnym. Dlatego też wzmocnienie kampanii o kody QR wraz z oznaczeniem zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020, jako dodatkowego elementu przy okazji działań promocyjnych, np. umieszczenie kodu na roll-up-ie, może wzmocnić działania promocyjne realizowanej operacji.
Udział w targach jest jednym z kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji w ramach uczestnictwa w poddziałaniu 3.2, które ma na celu wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych produktów rolnych i środków spożywczych. W związku z powyższym stoisko targowe i wszystkie materiały informacyjne mogą być wykorzystane, zgodnie z założeniami poddziałania wyłącznie do promowania produktów. Sprzedaż promowanych produktów może być prowadzona w ramach tych samych targów na odrębnym stoisku, niepodlegającym refundacji w ramach ww. poddziałania.
Koszty wytworzenia produktów rolnych lub środków spożywczych z wyłączeniem kosztu marży, będących przedmiotem operacji, wykorzystanych do degustacji w ramach realizowanej operacji należy dokumentować poprzez przedstawienie wewnętrznych dowodów księgowych m.in. not księgowych oraz dokumentów, które mogą być sporządzone na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów (wydatków), zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonywały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) – na zasadach określonych w § 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawach prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728 oraz z 2018 r. poz. 1779). Ponadto, należy przedstawić oświadczenie dotyczące elementów składowych kosztów wytworzenia produktów rolnych lub środków spożywczych, podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania beneficjenta.
Do wniosku o przyznanie pomocy należy złożyć umowę konsorcjum, która określa podział obowiązków pomiędzy konsorcjantami. Konieczne jest, zatem uregulowanie różnych form promocji i określenie produktów, których mają one dotyczyć w postanowieniach umowy konsorcjum. Ponadto, Opis operacji będący załącznikiem nr 1 do wniosku o przyznanie pomocy określa, jakie działania będą realizowane przez podmioty wchodzące w skład grupy, np. dla jednego produktu konsorcjanta reklama będzie zamieszczona na billboardach, drugi konsorcjant umieści reklamę swojego produktu w reklamie prasowej, a na targach będą promowane produkty wszystkich konsorcjantów. Dotyczy to również działania, jakim jest degustacja, która dla jednego konsorcjanta będzie odbywała się w sklepach, a drugi konsorcjant nie będzie prowadził degustacji w sklepach, a użyje produktu będącego przedmiotem promocji do sporządzenia potraw w ramach pokazu kulinarnego, itp.
W ramach poddziałania 3.2 kosztem kwalifikowalnym jest przygotowanie lub administrowanie stroną internetową zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401). dla certyfikowanych produktów będących przedmiotem promocji. W związku z powyższym, działania promocyjne powinny dotyczyć produktów wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy. Dopuszczalne jest zamieszczanie w materiałach informacyjnych i promocyjnych powstających w ramach działań finansowanych z udziałem środków z poddziałania 3.2 PROW, znaków handlowych (towarowych), w tym logotypów konkretnych produktów, z wyłączeniem znaków towarowych „komercyjnych” (art. 4 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji UE nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzające przepisy przejściowe).
W ramach podziałania 3.2 możliwe jest przygotowanie filmu wskazującego na sposób produkcji wyrobów objętych promocją. Informacja o producencie powinna mieć drugorzędne znaczenie i pojawiać się w tle głównego przekazu działania promocyjnego Beneficjenta. Istotne jest by Beneficjent w ramach prowadzonych działań promocyjnych produktu nie stosował komercyjnych znaków towarowych (art. 4 ust. 4 rozporządzenia nr 807/2014).
Zgodnie z § 4 ust. 2. rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401), wysokość kosztów kwalifikowalnych wynosi nie więcej niż 2 500 000 zł, a pomoc jest przyznawana w formie refundacji do 70% tych kosztów, które wiążą się bezpośrednio z realizacją operacji, poniesionych od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy. Oznacza to, że koszty poniesione najwcześniej w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy podlegają refundacji, natomiast koszty poniesione przed tym dniem nie podlegają refundacji.
Planując kampanię należy wziąć pod uwagę zapisy § 3 ust 2 ww. rozporządzenia, że pomoc jest przyznawana na operację, która będzie realizowana w nie więcej niż 8 etapach, z tym, że każdy etap będzie realizowany, przez co najmniej 90 dni, a wykonanie zakresu rzeczowego operacji, zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową, nastąpi nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r. Koszty kwalifikowalne mogą być ponoszone od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy.
Należy pamiętać, iż w przypadku ponoszenia kosztów przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy, po podpisaniu przedmiotowej umowy część kosztów może zostać uznana za niekwalifikowalne przy rozliczaniu wniosku o płatność. Wnioskodawca ponosząc koszty przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy bierze na siebie ryzyko nie uzyskania refundacji w przypadku nie podpisania umowy.
W ramach realizowanej kampanii ze środków poddziałania 3.2 możliwe jest zorganizowanie w Internecie konkursu z nagrodami.
Regulamin takiego konkursu musi być wcześniej przedłożony do KOWR w celu oceny zgodności z zasadami programu (PROW 2014-2020). W związku z tym, np. nagrody powinny być powiązane z produktami będącymi przedmiotem działań promocyjnych. Mogą to być zestawy produktów certyfikowanych, gadżety wyprodukowane w ramach kampanii, przedpłacone bony na zakup certyfikowanych produktów objętych działaniami promocyjnymi w ramach poddziałania 3.2. Jest to wzmocnienie kampanii poprzez możliwość otrzymania certyfikowanych produktów i w bezpośredni sposób zapoznanie się z jego szczególnymi walorami. Wynika to z zasad realizacji poddziałania 3.2, że promocja certyfikowanych produktów powinna koncentrować się na szczególnych cechach lub korzyściach, w szczególności na ich jakości, szczególnych metodach produkcji, wysokich normach w zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowania środowisk, związanych z danym systemem jakości.
Należy pamiętać, że nagroda na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł) jest wolna od podatku dochodowego.
Zakres kosztów kwalifikowalnych, które zostały określone w rozporządzeniu MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 2401), jest określony w sposób bardzo ogólny, aby beneficjenci mogli wskazać i realizować w zasadzie dowolny zakres działań promocyjnych, wybierając formę i narzędzia odpowiednie dla wybranego produktu i sposobu dotarcia do określonej grupy/grup potencjalnych odbiorców/kupujących.
Możliwe jest wykorzystanie nowoczesnych metod czy narzędzi, typu stand nakładany na mały agregat chłodniczy, stand kartonowy lub wykonany ze sklejki zwierający grafikę zaakceptowaną przez KOWR oraz informację o współfinansowaniu projektu przez UE.
Reklama może być zamieszczona w gazetce promocyjnej/wizerunkowej po spełnieniu różnych wymogów, w tym m.in. warunków dotyczących zakazu promowania komercyjnych znaków towarowych. Zgodnie z zapisami art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11.03.2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe nie przyznaje się wsparcia działaniom informacyjno-promocyjnym dotyczącym komercyjnych znaków towarowych.
Reklama w gazetce nie może być ofertą handlową, w której umieszczona jest cena danego produktu.
Przedmiotem promocji nie może być konkretna marka, producent lub firma produkująca, nazwa sieci, która sprzedaje produkt. Działania promocyjne powinny dotyczyć produktu i być zaprojektowane w sposób zachęcający konsumentów do zakupu produktów objętych systemem jakości.
Promocja tych produktów powinna koncentrować się na szczególnych cechach lub korzyściach danych produktów, w szczególności na ich, jakości, szczególnych metodach produkcji, wysokich normach w zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowania środowisk, związanych z danym systemem jakości. Projekt takiej gazetki będzie przedmiotem weryfikacji KOWR.
Zamieszczenie w gazetce handlowej informacji, które są obowiązkowe zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 (zgodnie z załącznikiem III rozporządzenia 808/2014 wszystkie działania informacyjne i komunikacyjne beneficjenta zawierają informację o otrzymaniu wsparcia z EFRROW na operację, za pomocą symbolu Unii i odniesienia do wsparcia z EFRROW, poprzez zamieszczenie sloganu „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.), będzie wystarczające, aby wyczerpać obowiązek poinformowania o wkładzie EFRROW w realizowaną operację.
W przypadku, gdy reklama będzie odbywać się na terenie dwóch województw, np. reklama radiowa czy bilbordy nie jest wymagane, aby była podzielona w takiej samej liczbie spotów dla dwóch województw. Wnioskodawca decyduje, dla których województw chce zwiększyć rozpoznawalność wytwarzanego produktu posiadającego certyfikat jakości. Może to być jedno lub kilka województw lub konkretne miasto/miasta z różną liczbą, np. bilbordów.
Jeżeli zakup czasu antenowego odbywa się od konkretnego dostawcy audiowizualnych usług medialnych to wystarczy jedna oferta.
Stosownie do treści art. 43a ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r., poz. 627 ze zm.), jej przepisów dotyczących obowiązku wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo – finansowym operacji nie stosuje się, m.in. w przypadkach określonych w art. 4 pkt 3 lit. h ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. do zakupu czasu antenowego lub audycji od dostawców audiowizualnych lub radiowych usług medialnych.
Reklama produktu posiadającego znak np. Jakość Tradycja może być zamieszczona w gazetce promocyjnej po spełnieniu różnych wymogów, w tym m.in. warunków dotyczących zakazu promowania komercyjnych znaków towarowych. Zgodnie z zapisami art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11.03.2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe nie przyznaje się wsparcia działaniom informacyjno-promocyjnym dotyczącym komercyjnych znaków towarowych.
Reklama w gazetce nie może być ofertą handlową, w której umieszczona jest cena danego produktu.
Przedmiotem promocji nie może być konkretna marka, producent lub firma produkująca, nazwa sieci, która sprzedaje produkt. Działania promocyjne powinny dotyczyć produktu i być zaprojektowane w sposób zachęcający konsumentów do zakupu produktów objętych systemem jakości.
Promocja tych produktów powinna koncentrować się na szczególnych cechach lub korzyściach danych produktów, w szczególności na ich jakości, szczególnych metodach produkcji, wysokich normach w zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowania środowisk, związanych z danym systemem jakości.
Projekt takiej gazetki będzie przedmiotem weryfikacji KOWR. Zamieszczenie w gazetce handlowej informacji, które są obowiązkowe zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 (zgodnie z załącznikiem III rozporządzenia 808/2014 wszystkie działania informacyjne i komunikacyjne beneficjenta zawierają informację o otrzymaniu wsparcia z EFRROW na operację, za pomocą symbolu Unii i odniesienia do wsparcia z EFRROW, poprzez zamieszczenie sloganu „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”), będzie wystarczające, aby wyczerpać obowiązek poinformowania o wkładzie EFRROW w realizowaną operację.
Badania rynkowe oraz badania produktu nie są uwzględnione w § 4 ust. 1 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401), jako koszty kwalifikowalne podlegające refundacji w ramach poddziałania 3.2.
W celu wzmocnienia kampanii istnieje możliwość, np. przygotowania pokazu kulinarnego w trakcie, którego wykorzystania zostanie mąka będąca przedmiotem promocji, z której przygotowany zostanie chleb. W tym przypadku należy podkreślić walory mąki, jako produktu będącego przedmiotem promocji, a nie chleba.
Zgodnie z zapisami § 4 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401), oba działania zarówno promocja w punktach sprzedaży jaki produkcja gadżetów reklamowych (np. kubka) jest uznawana za koszt kwalifikowalny i jest dopuszczalne połączenie tych dwóch działań w jednym zadaniu.
Stanowisko i degustacje podczas targów międzynarodowych są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z zapisami § 4 ust. 1 pkt 3, 5 i 13 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401).
Koszty szkoleń są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z zapisami § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401). Jednakże, szkolenie własnych handlowców z zalet i korzyści wyrobów handlowych może nie zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Tematyką szkoleń w ramach złożonego wniosku o przyznanie pomocy powinny być certyfikowane produkty oraz system jakości, w którym wytwarzane są produkty oraz powinien być skierowany do konsumentów.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 - 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFFROW) i wprowadzające przepisy końcowe, do którego jest odniesienie w § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia MRiRW z dnia 7.07.2016 r. rodzaje działań kwalifikujących się do wsparcia powinny być zaprojektowane w sposób zachęcający konsumentów do zakupu produktów objętych systemem zapewniania jakości produktów rolnych i środków spożywczych oraz powinny koncentrować się na szczególnych cechach lub korzyściach danych produktów , w szczególności na ich jakość, szczególnych metodach produkcji, wysokich normach z zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska, związanych z danym systemem jakości. Ponadto, nie przyznaje się wsparcia działaniom informacyjnych dotyczącym konkretnych znaków towarowych.
Wszystko zależy jak skonstruowana będzie kampania reklamowa, do jakiej grupy docelowej wnioskodawca będzie chciał dotrzeć, jakimi metodami oraz jaki efekt uzyskać.
Przy ocenie wniosku o przyznanie pomocy oceniana będzie całość kampanii reklamowej, zaproponowane zadania muszą tworzyć harmonijną całość z resztą operacji i mieć uzasadnienie w postaci dotarcia do konkretnej grupy docelowej.
Należy pamiętać, że po zakończeniu realizacji zadań czy to degustacji, dystrybucji gadżetów reklamowych, szkoleń itp. należy sporządzić raport z wykonania zadania, który potwierdzi bezpośrednie dotarcie do konsumenta.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 15 koszt podatku od towarów i usług (VAT) może stanowić koszt kwalifikowalny na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.).
W przypadku gdy Podmiot, który ubiega się o dofinansowanie w ramach poddziałania 3.2. ubiega się o refundację podatku VAT wymagane jest złożenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT (załącznik nr 2 do wniosku o przyznanie pomocy). W oświadczeniu tym określa się m.in. powód braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT związanego z realizacją operacji (zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm)).
W przypadku, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji, powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów, w oparciu o art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć wraz z wnioskiem o płatność.
Rodzaj kosztów kwalifikowanych o refundacje których może ubiegać się wnioskodawca został określony w § 4 ust. 1 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym" objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401).
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia nie ma możliwości refundacji kosztów związanych z budową budynków. Refundacji podlegają koszty niezbędne do realizacji operacji w zakresie informacji i promocji produktów objętych systemami jakości żywności.
Szczegółowe informacje w sprawie zamieszczania ogłoszeń na portalu ogłoszeń ARiMR wraz z Instrukcją wypełniania wniosku o nadanie uprawnień oraz Instrukcją użytkownika znajdują się pod adresem https://www.arimr.gov.pl/bip/portal-ogloszen-arimr.html.
Szczegółowe informacje dotyczące składania dokumentacji przetargowej są zawarte w § 6 oraz w § 7 umowy o przyznaniu pomocy, której wzór został zamieszczony na stronie internetowej w lokalizacji http://www.kowr.gov.pl/promocja/prow/prow-2014-2020/wsparcie-dzialan-informacyjnych-i-promocyjnych-realizowanych-przez-grupy-producentow-na-rynku-wewnetrznym
Beneficjent poddziałania 3.2 zobowiązany jest do ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości oraz dołożenia wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów, rozumianego, jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu zadań objętych umową. W związku z tym, ponoszenie wszelkich kosztów kwalifikowalnych operacji powinno odbywać się z godnie z przepisami:
W sytuacji gdy prawa autorskie do spotu ma tylko jedna firma możliwe jest ponowne wykorzystanie materiałów promocyjnych, np. spotu tv, filmu reklamowego, wytworzonych w poprzedniej edycji programu oraz ewentualne sfinansowanie praw autorskich aktorom zatrudnionym do wykonania tego spotu i filmu. Wynika to m.in. z oszczędności i racjonalnego wykorzystania wytworzonych już materiałów promocyjnych sfinansowanych ze środków publicznych.
VI. WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY:
Zgodnie z zapisami instrukcji wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy w kolumnie 7 załącznika nr 1 do opisu planowanej operacji „należy podać źródło ceny oraz dołączyć ofertę/cennik na podstawie, których skalkulowano koszty danego zadania, czyli wskazać poziom cen skalkulowany dla poszczególnych zadań i działań wchodzących w ich skład”. Źródło ceny należy podać w taki sposób, aby pracownik weryfikujący wniosek o przyznanie pomocy nie miał wątpliwości, że została wybrana najkorzystniejsza oferta i mógł cenę za konkretne zadanie porównać z cenami rynkowymi. W przypadku, gdy weryfikacja zasadności oraz racjonalności przedstawionego przez Wnioskodawcę zakresu rzeczowego nie jest możliwa na podstawie powszechnie dostępnych źródeł, Wnioskodawca może zostać poproszony o przedstawienie innych dokumentów, na podstawie których dokonał kalkulacji tego kosztu.
Co do metody wyboru ceny można posiłkować się zapisami rozporządzenia MRiRW z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej np. przy konstrukcji zapytania ofertowego (§ 3 ust.) czy zapisami z prawa zamówień publicznych dotyczącymi opisu przedmiotu zamówienia.
Tak, do wniosku należy dołączyć oferty, które są podstawą źródła ceny zgodnie z ww. zapisami (pyt. nr 1) ujętymi w instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy. Należy złożyć tyle ofert ile wnioskodawca otrzymał przy badaniu cen dotyczących danego zadania.
W załączniku nr 1 do wniosku o przyznanie pomocy należy wskazać m.in. liczbę i rodzaj kanałów przekazu, np. reklama prasowa ukaże się w 5 tytułach prasowych, zostanie zorganizowanych 50 degustacji. Za osiągnięcie wskaźnika uznaje się realizację z dopuszczalnym odchyleniem o jedną wartość docelową danego wskaźnika. Oznacza to, że zamiast 50 degustacji może zostać przeprowadzonych 49 degustacji. Zostanie to uznane za zrealizowane wskaźnika dla kanału przekazu ”degustacje”. Dodatkowo, dla planowanej kampanii promocyjnej należy określić zasięg terytorialny, tzn. obszar jednego województwa, obszar co najmniej dwóch województw, obszar wykraczający poza terytorium RP (rynek wewnętrzny UE). Oznacza to, że wyjazd na jedne targi zagraniczne, np. Berlin umożliwiają dotarcie poza terytorium RP. Brak wyjazdu na te targi oznacza brak realizacji celu w zakresie zasięgu terytorialnego.
Wartości wskaźnika realizacji operacji oraz zasięg terytorialny są przedmiotem oceny przez KOWR i decydują o kolejności ustalanej przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa do uzyskania wsparcia w ramach poddziałania 3.2 (§ 10 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1080 z późn. zm.).
Należy podać tytuł charakterystyczny dla kampanii promocyjnej uwzględniający np. produkty oraz system jakości będący przedmiotem kampanii promocyjnej. Należy mieć na względzie, że wpisany tytuł operacji zostanie przeniesiony do umowy o przyznaniu pomocy, jeżeli beneficjent otrzyma decyzję pozytywną dotycząca przyznania pomocy.
Wniosek musi zostać podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub przez jej pełnomocnika. Podpis potwierdza prawdziwość podanych danych oraz poświadcza znajomość zasad przyznawania pomocy i zobowiązuje do ich przestrzegania.
Załącznik nr 2 Oświadczenie o kwalifikowalności VAT wymagany jest tylko w sytuacji, jeżeli podmiot będzie ubiegał się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie złożył wraz z wnioskiem załącznika nr. 2 oraz nie wypełnił kolumny 7 Planu finansowego operacji wraz z zestawieniem rzeczowo- finansowym (zakładka druga w załączniku Nr.1) oznacza to, że nie ubiega się o zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych. W przypadku, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji powinien, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów, o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odzyskania VAT, której kopię należy złożyć wraz z wnioskiem o płatność. W związku z tym, że indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania stosownego wniosku (formularz ORD-IN), powinien być on złożony w organie upoważnionym do jego wydania z odpowiednim wyprzedzeniem.
Załącznik nr 3 należy wypełnić tylko w sytuacji, gdy zaistniało następstwo prawne.
Na etapie wnioskowania o przyznanie pomocy wymagane jest złożenie kompletnie uzupełnionego Wniosku o przyznanie pomocy wraz z odpowiednimi dotyczącymi Wnioskującego załącznikami (szczegóły dotyczące uzupełnienia wniosku zostały zawarte w Instrukcji wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy). W przypadku uzyskania decyzji pozytywnej beneficjent wzywany jest przez KOWR do podpisania umowy wraz z załącznikami, natomiast kolejnym etapem jest złożenie Wniosku o płatność. Pozostałe dokumenty zostały zamieszczone na stronie internetowej KOWR w celu zobrazowania przebiegu całego procesu związanego z realizacja operacji od momentu złożenia wniosku o przyznanie pomocy przez podpisanie umowy do momentu rozliczenia końcowego operacji.
Wniosek składa się, w formie pisemnej, w Centrali Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ul. Karolkowa 30, 01-207 Warszawa osobiście albo za pośrednictwem innej osoby lub przez nadanie przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529 oraz z 2015 r. poz. 1830) (szczegóły zostały opisane w pkt 4 Informacje ogólne w Instrukcji wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy). Termin składania wniosków: od 29 listopada 2019 r. do 27 stycznia 2020 r.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przysłanie pomocy w ramach poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401) w kolumnie 7 załącznika nr 1 do opisu planowanej operacji „należy podać źródło ceny oraz dołączyć ofertę/cennik na podstawie, których skalkulowano koszty danego zadania, czyli wskazać poziom cen skalkulowany dla poszczególnych zadań i działań wchodzących w ich skład”.
Zależy jak będzie skonstruowana kampania reklamowa promująca produkty objęte wnioskiem o przyznanie pomocy. Przy układaniu planu operacji oraz kalkulowaniu kosztów poszczególnych zadań należy pamiętać, iż po podpisaniu umowy na etapie oceny postępowania ofertowego i/lub rozliczania wniosku o płatność pracownik KOWR między innymi będzie badał czy nie nastąpił niedozwolony podział zamówienia skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, w wyniku, którego został zastosowany niewłaściwy tryb udzielenia zamówienia. Dlatego planując kampanię reklamową w ramach przedmiotowego zamówienia należy kalkulować koszty tak, aby usługi tożsame rodzajowo lub funkcjonalne udzielane były możliwie w jednym czasie i były wykonywane przez jednego wykonawcę.
Zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy (strona 17) w Harmonogramie planowanej operacji należy wskazać dane dotyczące etapu, a nie poszczególnych zadań realizowanych w ramach danego etapu.
W tabeli dotyczącej Harmonogramu planowanej operacji przewidziano 8 wierszy, gdyż z godnie z § 3 ust 2 rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401) pomoc jest przyznawana na operację, która będzie realizowana w nie więcej niż 8 etapach, z tym, że każdy etap będzie realizowany, przez co najmniej 90 dni, a wykonanie zakresu rzeczowego operacji, zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową, nastąpi nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r.".
W związku z powyższym, w Harmonogramie planowanej operacji nie należy wskazywać poszczególnych zadań i terminów ich rozpoczęcia oraz zakończenia wraz z wyliczeniem liczby dni, gdyż wymagane jest jedynie podanie etapów w ilu będzie realizowana dana operacja ze wskazaniem planowanego terminu rozpoczęcia i zakończenia realizacji etapu oraz wskazania czasu trwania etapu (liczby dni).
W załączniku nr 1 do wniosku o przyznanie pomocy w tabeli „SZACOWANA WIELKOŚĆ PRODUKCJI PRODUKTÓW ROLNYCH LUB ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH, KTÓRYCH DOTYCZY OPERACJA” szacowana, średnioroczna wielkość i wartość produkcji, której ma dotyczyć umowa o przyznaniu pomoc odnosi się do produktu rolnego lub środka spożywczego wytwarzanego w ramach systemu jakości.
Koszty zadań ujętych we wniosku o przyznanie pomocy należy oszacować na podstawie rozeznania rynku w wybranym zakresie. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, w złożonym wniosku w kolumnie 7 Planu finansowego operacji należy podać źródło ceny oraz dołączyć ofertę/cennik na podstawie, którego skalkulowano koszty danego zadania, czyli wskazać poziom cen skalkulowany dla poszczególnych zadań i działań wchodzących w ich skład.
Wszystkie kwoty należy podać w złotych, zaokrąglając zgodnie z zasadami matematycznymi z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Przepisy Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, jak również przepisy rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. Poz. 2401) nie wyznaczają maksymalnej liczby zadań możliwych do realizacji w ramach poddziałania 3.2 „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym”.
W związku z powyższym, to potencjalny beneficjent określa sposób przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej, w tym liczbę zadań planowanych do realizacji.
VII. UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY:
Terminy określone w umowie o przyznaniu pomocy w § 5 pkt 9 i pkt 21 oraz § 6 (za wyjątkiem § 6 pkt 6 i pkt 11) są terminami, które należy wyliczać zgodnie z zasadami Kodeksu cywilnego art. 110-116 K.c. (Dz. U. z 2019, poz. 1145 j.t.), gdyż przepisy kodeksu cywilnego mają zastosowanie wówczas, gdy w umowie nie określono odmiennych zasad. Przy wyliczaniu terminów, bierze się, zatem w tym przypadku pod uwagę dni kalendarzowe, a nie dni robocze. Wyjątkiem są terminy wskazane w § 6 pkt 6 i pkt 11 gdzie wyraźnie określono, iż terminy będą liczone w dniach roboczych.
Zgodnie z zapisem § 5 ust. 21 umowy o przyznaniu pomocy beneficjent zobowiązany jest do informowania KOWR o terminach i miejscu realizacji zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji (np. targi, wystawy, degustacje, pokazy, billboardy, szkolenia itp.), co najmniej 30 dni przed faktyczną datą rozpoczęcia realizacji zadania, w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli na miejscu w trakcie realizacji operacji. Z przytoczonego zapisu umowy oraz wymienionych w nawiasie przykładowych zadań wynika, iż chodzi o zadania, w stosunku, do których można wskazać datę i miejsce realizacji w celu przeprowadzenia przez pracowników KOWR kontroli na miejscu wybranych zadań niematerialnych w trakcie realizowania operacji. W instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, zamieszczonej na stronie KOWR wraz z dokumentami aplikacyjnymi dotyczącymi przedmiotowego poddziałania w pkt. 14 ust. 2, str. 16, wskazano, iż, w Załączniku nr 1 do wniosku o przyznanie pomocy w pkt. 2 miejsce realizacji operacji – należy podać dokładny adres realizacji operacji np. targów, wystaw itp., w których jest planowany udział, a w przypadku realizacji operacji poprzez inne kanały przekazu np. radio, telewizja należy podać np. konkretne programy. W przypadku planowania degustacji można podać ogólnie, w jakich miejscach, np. sklepach planowana jest realizacja tego zadania, natomiast w przypadku podpisania umowy i rozpoczęcia operacji, beneficjent zobowiązany jest do wskazania na 30 dni przed faktyczną datą rozpoczęcia realizacji zadania konkretnych adresów i terminów przeprowadzenia ww. degustacji.
VIII. ZNAKOWANIE MATERIAŁÓW PROMOCYJNYCH – KSIĘGA WIZUALIZACJI ZNAKU PROW 2014-2020:
Wszystkie materiały promocyjno-informacyjne powinny być oznakowane zgodnie z księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 udostępnioną na stronie MRiRW w lokalizacji https://www.gov.pl/web/rolnictwo/ksiega-wizualizacji-i-logotypy
Zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020, w przypadku prowadzenia działań informacyjnych w Internecie (reklamy, filmy, programy, itd.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy oznakować w formie np. tablicy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału lub w trakcie trwania materiału, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy.
Obowiązkowe do zamieszczenia są następujące elementy:
W materiale promocyjnym można zawrzeć adres, strony www danego Beneficjenta, jednakże nie powinna być ona „wpleciona” w ww. elementy wizualizacji.
Możliwe jest zamieszczenie na plakacie wymienionych dodatkowych informacji.
Zgodnie z § 5 pkt 11 umowy o przyznaniu pomocy dla poddziałania 3.2 beneficjent zobowiązany jest do wyraźnego i czytelnego oznakowania materiałów informacyjnych, promocyjnych i reklamowych (w tym przekazów audiowizualnych, stoisk promocyjnych na wystawach, targach itp.), związanych z realizowaną operacją, zgodnie z przepisami Załącznika III do rozporządzenia 808/2014 opisanymi szczegółowo w Księdze wizualizacji znaku PROW 2014–2020, opublikowanej na stronie internetowej MRiRW, w terminie od dnia zawarcia umowy do dnia otrzymania płatności końcowej. W odniesieniu do działań informacyjnych w telewizji odpowiednie oznakowanie tablicy/kadru zamieszcza się na początku lub na końcu materiału lub w trakcie trwania materiału, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy. Dodatkowe elementy typu roll-up mogą one być zamieszczone obok stanowiska, gdzie przygotowywane są np. potrawy z produktów będących przedmiotem promocji, aby wzmocnić przekaz. Te dodatkowe elementy nie są obowiązkowe.
Zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020, jeżeli materiał promocyjny znajduje się w opakowaniu, np. pudełko, etui, torba, itp., opakowanie należy oznakować, tak jak materiał promocyjny.
Wysokość kosztów kwalifikowalnych może wynosić nie więcej niż 2 500 000 zł, a pomoc jest przyznawana w formie refundacji do 70% tych kosztów, które wiążą się bezpośrednio z realizacją operacji, poniesionych od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy tj. 1 750 000 zł.
Limity określone są w Rozporządzeniu MRiRW z dnia 6 maja 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wysokości limitów środków dostępnych w poszczególnych województwach lub latach w ramach określonych działań lub poddziałań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. 872). Są to limity określone dla całego okresu programowania PROW 2014-2020 i przestawiają się następująco: woj. mazowieckie – limit 7 281 439 euro, pozostałe województwa – limit 12 718 162 euro, razem limit 19 999 601 euro.
Biorąc pod uwagę zobowiązania wynikające z umów zawartych w ramach I naboru wniosków w poddziałaniu 3.2, do wykorzystania w II naborze dla poddziałania 3.2 pozostaje szacunkowo: ok. 6,2 mln euro dla województwa mazowieckiego i ok. 6,8 mln euro dla pozostałych województw.
Zgodnie z § 10 rozporządzenia MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. 2019 r. poz. 2401) punkty przyznaje się na podstawie następujących kryteriów wyboru:
Biorąc powyższe pod uwagę, maksymalnie można uzyskać 19 punktów.
Zależy jak skonstruowana będzie kampania reklamowa, do jakiej grupy docelowej wnioskodawca będzie chciał dotrzeć oraz jaki efekt uzyskać. Wydrukowanie ulotek w języku angielskim lub czeskim i dystrybucja u dystrybutorów zagranicznych działających na trenie UE teoretycznie zalicza się do działań, za które można uzyskać 5 pkt przy ocenie zasięgu terytorialnego. Jednak należy mieć na uwadze, że przy ocenie wniosku o przyznanie pomocy oceniana będzie całość kampanii reklamowej, zaproponowane zadanie w postaci wydruku i dystrybucji ulotek musi tworzyć harmonijną całość z resztą operacji i mieć uzasadnienie w postaci dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Ponadto należy pamiętać, że realizacja po zakończeniu realizacji dystrybucji należy sporządzić raport z wykonania zadania, który potwierdzi bezpośrednie dotarcie do konsumenta.
W Instrukcji wypełniania wniosku o płatność zamieszczonej na stronie KOWR w części VII Wykaz załączników wymienione zostały dokumenty, jakie będą akceptowane do autoryzacji płatności. Są to: faktury VAT, rachunki, wewnętrzne dowody księgowe m.in. noty księgowe, faktury korygujące, noty korygujące, dowody opłat, umowy sprzedaży wraz z załączonymi dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatku w związku z zawarciem umowy np. dowód wpłaty polecenie przelewu, umowy zlecenia, o dzieło oraz inne umowy cywilnoprawne, jeżeli koszty z nimi związane mogą być kosztami kwalifikowalnymi, wraz z dowodami zapłaty bądź oświadczeniem wykonawcy potwierdzającym przyjęcie zapłaty, dokumenty, które mogą być sporządzone na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów oraz dokumenty celne.
Przy składaniu wniosku o płatność należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami § 9 ust. 5 umowy o przyznanie pomocy w trakcie rozpatrywania wniosku o płatność KOWR może wezwać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
Z przytoczonych powyżej zapisów wynika, iż przy rozliczeniu wniosku o płatność należy szczegółowo udokumentować, iż zadanie zostało zrealizowane.
Zwiększenie wartości wskaźnika jest dopuszczalne, natomiast należy wziąć pod uwagę, że działania kampanii promocyjnej powinny być przemyślane i zaplanowane w sposób racjonalny. Na etapie weryfikacji wniosków koszty te będą weryfikowane przez KOWR.