Podstawa prawna
Zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2022 r. poz. 403) działalność gospodarcza w zakresie udzielania zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru administratorów systemów certyfikacji.
Za prowadzenie rejestru administratorów systemów certyfikacji jest odpowiedzialny Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Kto może starać się o wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji?
Ustawa stanowi, że administratorem systemu certyfikacji jest przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, który ma tytuł prawny do dysponowania uznanym systemem certyfikacji i wykonuje działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie udzielania zgody na korzystanie z tego systemu.
Za administratora systemu certyfikacji uznaje się również przedsiębiorcę z państwa członkowskiego UE w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470), który czasowo świadczy usługi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie udzielania zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji.
O wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji może ubiegać się przedsiębiorca, który spełnia następujące warunki:
Działalność gospodarczą w zakresie udzielania zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji może wykonywać administrator systemu certyfikacji, który nie był karany za przestępstwo skarbowe, przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, a także przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz obrotowi gospodarczemu, a w przypadku administratora systemu certyfikacji będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – którego odpowiednio członkowie zarządu albo osoby uprawnione do jego reprezentowania nie były karane za te przestępstwa.
Składanie wniosku o wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji
Przedsiębiorca powinien złożyć w Centrali KOWR Wniosek o wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do Warunków uzyskania wpisu do rejestru administratorów systemów certyfikacji oraz zasad wykonywania działalności objętej wpisem.
Do wniosku należy dołączyć:
W przypadku przedsiębiorcy będącego:
Przedmiotowe oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
3. Kopię uznanego systemu certyfikacji wraz z jego tłumaczeniem na język polski – w przypadku gdy został on sporządzony w języku obcym.
Kopia uznanego systemu certyfikacji powinna być poświadczona za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę ubiegającego się o wpis do rejestru, natomiast tłumaczenie uznanego systemu certyfikacji, wykonane przez tłumacza przysięgłego, powinno być dołączone w oryginale.
4. Dokument potwierdzający zapłatę opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, dokonywanie na wniosek przedsiębiorcy czynności urzędowych związanych z prowadzeniem rejestru administratorów systemów certyfikacji, podlega opłacie skarbowej w następującej wysokości:
Czynność urzędowa podlegająca opłacie skarbowej |
Stawka opłaty skarbowej |
Dokonanie wpisu do rejestru administratorów systemów certyfikacji |
616 zł |
Zmiana wpisu w rejestrze administratorów systemów certyfikacji, jeżeli dotyczy ona rozszerzenia zakresu wykonywanej działalności regulowanej |
308 zł |
Wykreślenie na wniosek wpisu z rejestru administratorów systemów certyfikacji |
10 zł |
Opłatę skarbową należy wnieść do kasy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnica Wola – Wydział Budżetowo-Księgowy, al. Solidarności 90, 01-003 Warszawa, albo na rachunek bankowy Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa, nr: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 z dopiskiem określającym czynność urzędową, np. “Opłata skarbowa: Wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji”.
W przypadku wniesienia opłaty skarbowej w formie gotówkowej przedsiębiorca powinien dołączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty. W innych przypadkach (forma bezgotówkowa np. przelew) przedsiębiorca dołącza oświadczenie sporządzone i podpisane przez uprawnionego przedstawiciela banku realizującego zlecenie lub wydruk potwierdzenia przelewu.
W przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii przedsiębiorca lub administrator systemu certyfikacji jest zobowiązany dołączyć do ww. dokumentu potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Miejsce składania wniosków
Wnioski wraz z wymaganymi dokumentami należy:
wniosek oraz wymagane dokumenty przekazane w formie elektronicznej za pośrednictwem skrytki podawczej: /KOWR/SkrytkaESP oraz poczty elektronicznej na adres kontakt@kowr.gov.pl muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym (lub Profilem Zaufanym).
Wpis do rejestru administratorów systemów certyfikacji
Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa dokona wpisu do rejestru administratorów systemów certyfikacji w terminie 7 dni od dnia złożenia poprawnego wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Po dokonaniu wpisu w rejestrze administratorów systemów certyfikacji, Dyrektor Generalny KOWR wyda zaświadczenie potwierdzające dokonanie ww. czynności.
Sprawozdawczość po uzyskaniu wpisu do rejestru
Administratorzy systemów certyfikacji są zobowiązani do przekazywania Dyrektorowi Generalnemu KOWR:
Zobacz: