Umowa upoważniająca Nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów w imieniu i na rachunek Dostawcy towarów lub usług
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2016 r. , poz. 1827 z późń. zm.) art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4. nie podlega opłacie skarbowej:
W każdym przypadku na decyzji, zezwoleniu, zaświadczeniu wydawanym przez KOWR powinna zostać umieszczona odpowiednia adnotacja o uiszczeniu, nieuiszczeniu, zwolnieniu bądź nie podleganiu obowiązkowi zapłaty opłaty skarbowej.
Komunikat Ministerstwa Finansów
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE seria L Nr 347 z dnia 20 grudnia 2013 r.) - Tytuł V „Systemy kontroli oraz kary”; Rozdział III „Kontrola transakcji” (art. 79 - 88) - państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do przeprowadzania systematycznych kontroli dokumentów handlowych przedsiębiorstw, otrzymujących lub dokonujących płatności odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji.
Celem przeprowadzanych kontroli jest ustalenie, czy transakcje pochodzące z budżetu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji zostały przeprowadzone i wykonane prawidłowo, a przedsiębiorstwo otrzymujące wspólnotowe wsparcie finansowe spełniło wszystkie warunki niezbędne do jego uzyskania.
Kontrole przeprowadzane zgodnie z ww. przepisami odbywają się niezależnie od kontroli przeprowadzanych przez agencję płatniczą.
Kontrole przeprowadzane są w siedzibach przedsiębiorstw na podstawie dokumentów będących w ich posiadaniu.
Pod pojęciem „dokumentów handlowych” należy rozumieć wszystkie księgi, rejestry, dowody kasowe i dokumenty potwierdzające, rachunki, zapisy dotyczące produkcji i jakości, a także korespondencję odnoszącą się do działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, jak również dane handlowe, niezależnie od ich formy, w tym dane archiwizowane elektronicznie, w zakresie, w jakim te dokumenty lub dane odnoszą się bezpośrednio lub pośrednio do transakcji finansowanych przez EFRG. Dodatkowo jako „dokumenty handlowe” uznaje się także m.in. korespondencję przedsiębiorstwa z agencjami płatniczymi.
Dane archiwizowane w formie elektronicznej, powinny być dostarczane na właściwym nośniku danych. Służby kontrolne mogą żądać od kontrolowanych przedsiębiorstw dostarczenia wyciągów lub kopii ww. dokumentów.
Obowiązek udowodnienia faktów mających bezpośredni wpływ na prawidłowość przeprowadzonych transakcji oraz wysokość otrzymanych subwencji, ciąży na kontrolowanym przedsiębiorstwie. Uprawnieniem służb kontrolnych jest możliwość żądania od kontrolowanych przedsiębiorstw, dostarczenia wszystkich dokumentów handlowych i informacji dodatkowych, związanych z kontrolowanymi transakcjami (płatnościami) w miejscu i czasie ustalonym przez kontrolujących.
W przypadku, gdy część lub całość dokumentów handlowych wymaganych do kontroli znajduje się w przedsiębiorstwie z tej samej grupy handlowej, w spółce lub stowarzyszeniu przedsiębiorstw zarządzanym w sposób jednolity z kontrolowanym przedsiębiorstwem, bez względu na to, czy znajdującym się na terytorium Unii Europejskiej czy poza jej terytorium, przedsiębiorstwo zobowiązane jest udostępnić te dokumenty urzędnikom odpowiedzialnym za kontrolę.
W przypadku braku możliwości ustalenia u polskich przedsiębiorstw wszystkich niezbędnych informacji dotyczących prawidłowości otrzymanych subwencji istnieje możliwość wystąpienia przez służby kontrolne do służb kontrolnych innych państw członkowskich UE o przeprowadzenie kontroli u zagranicznego kontrahenta kontrolowanego przedsiębiorstwa.
Obowiązek przechowywania przez przedsiębiorstwo dokumentów handlowych związanych z prowadzoną działalnością wynosi 5 lat.
W kontrolach wykonywanych w ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 mogą uczestniczyć przedstawiciele organów Unii Europejskiej, którzy mają dostęp do tych samych lokali i tych samych dokumentów, co pracownicy krajowych służb kontrolnych.
Wyniki kontroli przeprowadzanych w ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 mogą stanowić podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia nienależnie pobranych środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji.
Kontrole w podmiotach otrzymujących subwencje finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji przeprowadzają nw. służby kontrolne:
Za monitorowanie stosowania w Rzeczypospolitej Polskiej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 oraz koordynację i ogólny nadzór nad prowadzonymi kontrolami ex-post odpowiada specjalna jednostka (powołana na mocy artykułu 85 ww. rozporządzenia).
W Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1947) funkcję specjalnej jednostki pełni Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w którego imieniu przedmiotowe zadania wykonuje Dyrektor Departamentu Audytu Środków Publicznych w Ministerstwie Finansów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej jest uprawniony do:
Jednoczenie na podstawie ust. 3 w art. 16 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej w czynnościach zleconych na podstawie ust. 1 pkt 2 mogą uczestniczyć:
Ministerstwo Finansów,
Departament Audytu Środków Publicznych,
Warszawa, październik 2017.