Uwaga producenci i przedsiębiorcy wyrabiający wino
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje, że od dnia 1 października 2019 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia procesu wydatkowania środków finansowych w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach działań objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli (Dz. U. 2019, poz. 1824), które zmieniają ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2017 r. poz. 1853), a tym samym nakładają obowiązek posiadania numeru EP poprzez uzyskanie wpisu do ewidencji producentów prowadzonej przez ARiMR. Zgodnie brzmieniem zmienionego art. 5 ust. 5 ustawy o KSEP:
„w niefinansowych, we współfinansowanych lub w finansowanych ze środków Unii Europejskiej mechanizmach administrowanych przez Agencję lub Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa mogą uczestniczyć podmioty wpisane do ewidencji producentów”.
Oznacza to, że od dnia 1 października 2019 r. producenci i przedsiębiorcy wyrabiający wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium RP, ubiegający się o wpis do ewidencji prowadzonej przez DG KOWR zobowiązani są do uzyskania numeru EP nadawanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Wpis do ewidencji producentów uzyskuje się składając wniosek do kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.
Formularz wniosku wraz z instrukcją wypełniania dostępny jest na stronie ARiMR: http://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wszystkie-wnioski/ewidencja-producentow.html
Wino
Organizację rynku wina w Polsce określają przepisy ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2019 r., poz. 1534).
Zgodnie z przepisami w/w ustawy wyrób wina z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonego do wprowadzenia do obrotu, wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez Dyrektora Generalnego KOWR.
Wniosek o wpis do ewidencji winien być złożony do Centrali KOWR w Warszawie najpóźniej do 15 lipca roku poprzedzającego rok wyrobu wina, którego ten wniosek dotyczy.
Ponadto obowiązujące przepisy dotyczące organizacji rynku wina zobowiązują:
• producentów i przedsiębiorców niebędących producentami wpisanych do ewidencji prowadzonej przez Dyrektora Generalnego KOWR,
• przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wyrobu i rozlewu wina,
• przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
• osób dostarczających winogrona lub moszcz winogronowy przedsiębiorcy wykonującemu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 17, wpisanemu do ewidencji,
do składania do Centrali KOWR okresowych deklaracji dotyczących m.in. zbiorów winogron oraz produkcji i zapasów wina.
Zobacz:
Rynek wina w liczbach
RYNEK WINA W LICZBACH (lata gospodarcze 2009/2010 – 2019/2020) - Dane na dzień 30.10.2019 r.
Rok gospodarczy |
Liczba producentów (w ewidencji) |
Uprawiana powierzchnia winorośli ogółem (w ha) |
Powierzchnia, |
Zbiory winogron ogółem (w kwintalach) |
Ilość winogron przeznaczonych do wyrobu wina (w kwintalach) |
Wielkość produkcji wina (w hl) |
Sprzedaż |
||||
czerwone |
białe |
razem |
czerwone |
białe |
razem |
||||||
2009/2010 |
26 |
36,01 |
30,35 |
301,93 |
296,32 |
598,25 |
b.d. |
174,52 |
237,97 |
412,49 |
b.d |
2010/2011 |
21 |
37,01 |
28,90 |
369,30 |
341,99 |
711,29 |
662,70 |
245,03 |
192,10 |
437,10 |
247,88 |
2011/2012 |
26 |
51,27 |
20,98 |
222,58 |
461,35 |
683,93 |
680,73 |
173,39 |
255,08 |
428,40 |
294,42 |
2012/2013 |
35 |
96,87 |
67,99 |
691,99 |
748,08 |
1440,07 |
1436,93 |
463,01 |
440,04 |
903,05 |
276,79 |
2013/2014 |
49 |
99,49 |
84,07 |
1561,04 |
1593,12 |
3154,16 |
3131,20 |
1021,33 |
957,95 |
1979,28 |
802,82 |
2014/2015 |
76 |
134,55 |
130,97 |
2233,21 |
2266,68 |
4499,89 |
4499,89 |
1315,08 |
1422,02 |
2737,10 |
1524,07 |
2015/2016 |
103 |
194,24 |
161,50 |
3656,79 |
4477,35 |
8134,14 |
8093,36 |
2380,09 |
2755,26 |
5135,35 |
2124,82 |
2016/2017 |
150 |
221,23 |
204,60 |
4784,57 |
6148,91 |
10933,48 |
10849,97 |
3119,56 |
3874,26 |
6993,82 |
2990,63 |
2017/2018 |
201 |
331,38 |
240,74 | 3346,74 | 4681,55 | 8028,29 | 7976,20 | 2211,31 | 2995,82 | 5207,13 |
3963,66 |
2018/2019 | 230 | 394,84 | 300,57 | 7302,24 | 11437,26 | 18739,50 | 18210,33 | 4954,95 | 7761,53 | 12716,48 | 6343,00 |
2019/2020 | 295 | 482,05 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |